Mediepanikker
Hvem er de faste deltager i mediepanikkerne?, udløser, deltager og katalysator!
De faste deltager i mediepanikker er forældre og andre voksne, der dog tit ikke har en dybgående forståelse af det de snakker om.
Mediepanikker opstår jo altid, når der dukker noget nyt op på markedet, som fx et computerspil. Dette computerspil er i disse voksnes øjne for voldelig i dets spillekarakter og de mener, at en tvangs følge af dette er, at de unge der spiller det for en aggressiv adfærd. Spillet er først lige kommet ud, men man har allerede, helt sikkert uden selv at have spillet det, en negativ mening om det.
Dette forhold gribes så op af sensationsmedierne, aviser med mere som også er de faste deltager i mediepanikkerne og de er i høj grad med til at forstærke mediepanikkerne. Når der så først er bleven skabt en mening rundt omkring, har dem der uenige, det svært at overbevise de andre om, at det jo ikke helt kan gå an og at man nok lige burde sætte sig mere ind i det, før man danner sig en mening, hvilken nemt bliver opslugt af helheden.
Som nævnt sidst i mit indlæg om ”Hvad siger medierne om arto?”, er det mere interessant at skrive artikler og lignende med fangende overskrifter og med et tit mere negativt indhold, hvorved helhedens mening så let kan indfanges, end det er at skrive noget om en mening som et mindretal har af en bestemt sag, selvom den for det meste er den mere ”rigtige”.
Medierne, herunder aviser, er selvfølgeligt fokuseret på at sælge så mange udgaver som muligt. Til trods og heldigvis bliver kredsen blandt dem der er uenige og som kræver mere end sensationsartikler større og større.
Hvem er de faste deltager i mediepanikkerne?, udløser, deltager og katalysator!
De faste deltager i mediepanikker er forældre og andre voksne, der dog tit ikke har en dybgående forståelse af det de snakker om.
Mediepanikker opstår jo altid, når der dukker noget nyt op på markedet, som fx et computerspil. Dette computerspil er i disse voksnes øjne for voldelig i dets spillekarakter og de mener, at en tvangs følge af dette er, at de unge der spiller det for en aggressiv adfærd. Spillet er først lige kommet ud, men man har allerede, helt sikkert uden selv at have spillet det, en negativ mening om det.
Dette forhold gribes så op af sensationsmedierne, aviser med mere som også er de faste deltager i mediepanikkerne og de er i høj grad med til at forstærke mediepanikkerne. Når der så først er bleven skabt en mening rundt omkring, har dem der uenige, det svært at overbevise de andre om, at det jo ikke helt kan gå an og at man nok lige burde sætte sig mere ind i det, før man danner sig en mening, hvilken nemt bliver opslugt af helheden.
Som nævnt sidst i mit indlæg om ”Hvad siger medierne om arto?”, er det mere interessant at skrive artikler og lignende med fangende overskrifter og med et tit mere negativt indhold, hvorved helhedens mening så let kan indfanges, end det er at skrive noget om en mening som et mindretal har af en bestemt sag, selvom den for det meste er den mere ”rigtige”.
Medierne, herunder aviser, er selvfølgeligt fokuseret på at sælge så mange udgaver som muligt. Til trods og heldigvis bliver kredsen blandt dem der er uenige og som kræver mere end sensationsartikler større og større.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar